Czym jest Integracja Sensoryczna (Terapia SI)
To umiejętność przetwarzania bodźców, które docierają do układu nerwowego człowieka z otaczającego świata poprzez receptory. Informacje pobrane przez zmysły takie jak: wzrok, dotyk, węch, smak, równowaga, czucie własnego ciała, są w mózgu porządkowane i nadawane jest im znaczenie, dzięki czemu możemy podejmować działania i reagować na różne sytuacje.
Kiedy mówimy zaburzeniach integracji sensorycznej?
Jeżeli mózg nie radzi sobie z przetwarzaniem w odpowiedni sposób bodźców sensorycznych, może to wpływać negatywnie na rozwój motoryczny i poznawczy oraz utrudniać funkcjonowanie w życiu codziennym.
Objawami dysfunkcji Integracji sensorycznej są:
– trudności szkolne (nieprawidłowe reakcje i zachowania)
– nadruchliwość i problemy z koncentracją
– nieprawidłowy rozwój społeczny i emocjonalny
-mniejsza sprawność podczas zabaw z rówieśnikami
– wzmożona chęć zabaw związanych z podskakiwaniem, huśtaniem, obracaniem się
– opóźnienia w rozwoju mowy
– nadwrażliwość na dźwięki
– niewłaściwa tolerancja wrażeń dotykowych
– choroba lokomocyjna
– kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową
– obniżone napięcie mięśniowe
Terapia
Może być przeprowadzona tylko po wcześniej przeprowadzonej diagnozie.
Pierwszym etapem jest rozmowa przeprowadzona z rodzicami dotycząca ciąży, przebytych chorób, dotychczasowego rozwoju dziecka oraz opinie innych specjalistów
Kolejnym krokiem jest diagnoza obejmująca:
– obserwację kliniczną (oceniającą stopień pobudzenia, koordynację, równowagę, planowanie ruchu, integrację odruchów)
– testy południowo–kalifornijskie (mające na celu ocenę percepcji dotykowej, jakość współpracy między półkulami mózgu, wyczucie rytmu i sekwencji)
– obserwację dziecka podczas aktywności swobodnej i zaplanowanej
Następnie diagnoza jest pisemnie podsumowana oraz omówiona (do 7 dni od daty spotkania)
Zajęcia terapeutyczne są prowadzone w formie zabawy ruchowej z użyciem specjalistycznego sprzętu. Odbywają się raz w tygodniu i trwają 50 minut.
Dla kogo jest adresowana terapia Integracji Sensorycznej?
Metoda ta wykorzystywana jest do pracy z dziećmi:
– mającymi trudności z koncentracją uwagi (ADHD, ADD)
– autystycznymi
– z trudnościami szkolnymi takimi jak: dysleksja, dysortografia, dyskalkulia
– z upośledzeniem umysłowym
– z mózgowym porażeniem dziecięcym
– cierpiącymi na schorzenia o podłożu genetycznym ( Zespół Downa, Aspergera, Reta)
– niedowidzącymi i niedosłyszącymi
Co może niepokoić rodziców:
– nadruchliwość dziecka
– trudności z nauką czytania lub liczenia
– odwracanie litery np. „p” i „d” lub pisanie cyfry w niewłaściwą stroną
– mylenie stron prawej i lewej
– nieradzenie sobie w sportach
– przejawianie nadmiernego lęku przed upadkiem lub wysokością
– nie pozwalanie na obcięcie paznokci
– nie lubi dotyku innych osób lub nadmiernie ściska
– sprawia wrażenie że nie rozumie co się do niego mówi
– ma trudności z powtórzeniem słów
– nie lubi nagłych głośnych dźwięków
Jakich efektów można oczekiwać po ukończeniu terapii:
– poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i motorycznej
– poprawę reakcji równoważnych
– poprawia się odbiór bodźców dotykowych, smakowych, węchowych i kolorów
– wspieranie rozwoju mowy poprzez stymulowanie układu przedsionkowego
– rozpoznawanie schematu własnego ciała
– zdolność planowania ruchów w obrębie motoryki dużej
– poprawę koncentracji
– dziecko nabywa umiejętności precyzyjnego manipulowania w zakresie motoryki małej
– następuje integracja odruchów
– poprawa napięcia mięśniowego
– właściwe różnicowanie kierunków
– prawidłowa ocena odległości, głębi i wysokości
Terapia Integracji Sensorycznej jest bardzo efektywnym sposobem poprawiającym jakość i organizację przesyłanych informacji sensorycznych. Terapia odbywa się poprzez dostarczanie w kontrolowany sposób odpowiedniej ilości bodźców dotykowych, przedsionkowych, proprioceptywnych.
Zdjęcia https://pl.freepik.com/